متن خبر

چرا صداوسیما برای معرفی اسطوره های واقعی کاری نمی کند؟ می‌تواند همه ابعاد سیاسی و رسانه‌ای را در بر بگیرد فتنه زرد جلیلی

چرا صداوسیما برای معرفی اسطوره های واقعی کاری نمی کند؟ می‌تواند همه ابعاد سیاسی و رسانه‌ای را در بر بگیرد فتنه زرد جلیلی

اخبار سینمای ایران  چرا صداوسیما برای معرفی اسطوره های واقعی کاری نمی کند؟  می‌تواند همه ابعاد سیاسی و رسانه‌ای را در بر بگیرد فتنه زرد   جلیلی
شناسهٔ خبر: 72388 -




سینماپرس-اخبار سینمای ایران-

پایگاه خبری ایهنا به نقل از انتخاب منتشر کرد :

عضو مجمع تشخیص مصلت نظام با اشاره به «فتنه زرد»، بیان کرد: فتنه زرد یعنی اینکه موضوعات اصلی در یک جامعه فراموش و موضوعات فرعی یا بدتر از آن موضوعات کاذب تبدیل به موضوع اصلی شود.

به گزارش فارس، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز (دوشنبه) در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه اظهار داشت: امروز همه کسانی که در عرصه فرهنگ و کار رسانه هستند، اذعان دارند که در یک «جنگ رسانه‌ای» هستیم، شواهد این موضوع آنقدر زیاداستکه قابل انکار نیست و هر روز می‌بینید که مطالب زیادی به ویژه با استفاده از فناوری‌های جدید رسانه‌ای تولید و توزیع می‌شود که موضوعات خاصی را هدف قرار داده است.

وی بیان کرد: طبیعیاستکه هر نوع جنگی آفند و پدافند متناسب با خودش را می‌طلبد و اگر امروز از «جنگ نرم» صحبت می‌کنیم، این جنگ هم اقتضائات خاص خودش را دارد و یکی از مهم‌ترین زرادخانه‌های موجود در جنگ نرم، «رسانه» است. اینجاست که رسانه باید جایگاه خودش را بشناسد و بداند که چه نقشی دارد و می‌خواهد چه نقشی ایفا بکند؟

جلیلی اظهار داشت: امروز بیش از ۲۰۰ شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان فقط برای مخاطبان ایرانی فعالیت می‌کنند و همپایگاه خبری ایهنا هزاران سایت، کانال و انواع رسانه‌های دیگر نیز علیه ایران فعال هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با طرح این پرسش که «جایگاه ما در این عرصه چیست؟» بیان کرد: یکی از برنامه‌های جدی‌ دشمنان ایناستکه اگر در عرصه‌ای به ویژه در عرصه‌های سخت، موفقیت‌هایی را به دست نمی‌آورند آن شکست‌ها را از طریق رسانه جبران کنند.

وی بیان کرد: این شکست‌ها را می‌خواهند از طریق پوشاندن موفقیت‌های انقلاب جبران کنند و از سوی دیگر برخی موضوعات را آنچنان بزرگ‌ نمایی کنند که خروجی آن ایجاد یاس و ناامیدی در کشور باشد زیرا آنها می‌فهمند که اگر موفقیت‌های نظام در فضای رسانه‌ها خوب دیده شود، امید جامعه نیز بیشتر خواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع «فتنه زرد» بیان کرد: فتنه زرد یعنی اینکه موضوعات اصلی در یک جامعه فراموش و موضوعات فرعی یا بدتر از آن موضوعات کاذب تبدیل به موضوع اصلی شود.

جلیلی با بیان اینکه فتنه یعنی «غبارآلود کردن فضا»، تصریح کرد: «فتنه زرد» می‌تواند در همه ابعاد از مسایل سیاسی تا اقتصادی، رسانه‌ای و… را در بر بگیرد برای همین در بسیاری از اوقات مشاهده می‌کنید که یک موضوعی که هیچ اهمیتی ندارد، ناگهان ضریب اول را در رسانه‌های مختلف پیدا می‌کند و به تبع آن موضوعات مهم فراموش می‌شود.

وی خطاب به حضار تاکید کرد: شما به عنوان اصحاب رسانه، تأملی در فضای رسانه‌ای امروز داشته باشید. چه چیزهایی دارد ضریب پیدا می‌کند؟ کدام موضوعات اصلی که می‌تواند اعتماد به نفس ملی را قوت ببخشد، ضریب پیدا می‌کند؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سفر اخیر خود به استان کرمانشاه، بیان کرد: در این استان نقاط قوت و عظمتی وجود دارد که متاسفانه در هیچ رسانه‌ای دیده نمیشود اما همپایگاه خبری ایهنا بسیاری از موضوعاتی که که هیچ ارزشی ندارند و هیچ یک از مشکلات فرهنگی و اقتصادی ملت را حل نمی‌کنند، در رسانه‌ها مطرح هستند.

جلیلی ادامه داد: چطوراستکه اگر بیان کرده شود مثلا یک امام جمعه در یک جا جشن تولد برای نوه‌اش گرفته بلافاصله این خبر در همه رسانه‌ها منتشر می‌شود اما اگر امام جمعه سر پل ذهاب از روز اول زلزله برای همدردی با مردم زلزله زده تا امروز در چادر زندگی کند در هیچ رسانه‌ای انعکاس نمی‌یابد؟ در حالی که چنین خبری فقط یک خبر محلی نیست، بلکه میتواند در ابعاد گسترده‌تری منتشر شود.

وی بیان کرد: اگر یک فرماندار فلان ایالت امریکا چنین کاری می‌کرد، در رسانه های دنیا بازتاب پیدا می‌کرد ولی چرا چنین خبری نباید در اینجا ضریب پیدا کند؟

عضو شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: فردوسی شاعر بزرگ ایرانی به عنوان یک رسانه از افسانه‌های ما حماسه درست کرد اما در واقعیات امروز حماسه‌های بزرگتری وجود دارد که متاسفانه خود ما آنها را می‌پوشانیم!

جلیلی با بیان اینکه امروز در کوچه پس ‌کوچه‌های شهر کرمانشاه اسطوره‌ها و حماسه‌هایی وجود دارد که در رسانه ها خبری از آن ها نیست، اظهار کرد: اخیرا به منزل شهید فریدون احمدی از شهدای مدافع حرم کرمانشاه رفتم. وقتی از منزل شهید بیرون آمدم دیدم آنجا نوشته میدان فردوسی! پیش خود بیان کردم اگر امروز فردوسی بود، برای این فریدون چه حماسه‌ای خلق می‌کرد؟ آن وقت رسانه‌های ما دارند چه کار می‌کنند؟

وی اضافه کرد: شهید فریدون احمدی کسیاستکه ۱۴ ماه در اسارت گروه‌های تکفیری بوده و در حالی که زیر سخت‌ترین شکنجه آن‌ها بود، با لطائف الحیل توانست از طریق شبکه‌های مجازی به داخل کشور از عملیات‌های گروه‌های تکفیری اطلاعات بدهد و پس از ۱۴ ماه اسارت هم به شهادت برسد. این عظمت کم است؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: اسطوره یعنی شهید فریدون احمدی. چرا اینها نباید در رسانه‌ها ضریب پیدا کنند؟ صدا و سیما اینجا چه نقشی داشته است؟ آیا اینها سرمایه‌های اجتماعی ما نیستند؟ اگر ما امروز هنر فردوسی بزرگ را تکریم می‌کنیم برای ایناستکه توانسته با هنر، یک حماسه را نشان بدهد. چرا ما امروز نمی‌توانیم این حماسه‌های واقعی را نشان بدهیم؟

جلیلی ادامه داد: در روستاهای کرمانشاه کسانی که پایگاه خبری ایهنای ارتفاعات بازی دراز را آزاد کردند، امروز در حال آباد کردن مناطق زلزله زده هستند و از بعد اربعین تا الان نیز به تهران بر نگشته‌اند اما چرا چنین مجاهدت‌هایی در رسانه‌ها ضریب لازم را پیدا نمی‌کند؟

به بیان کرده وی، امروز نیروهای انقلابی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه هر ۲۷ روز یک خانه ۱۴۰ متری آن هم فقط با ۵۵ میلیون تومان هزینه می‌سازند. چرا اینها نباید در رسانه‌ها ضریب پیدا کند؟ چرا برای دیدن چنین حماسه‌هایی حتما باید در کوچه‌های روستاهای کرمانشاه رفت تا مطلع شد؟ پس رسانه‌ها چه کار می‌کنند؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: اگر خدای نکرده یک اختلاس انجام شود چه موج بزرگ رسانه‌ای ایجاد می‌شود اما چنین موفقیت‌هایی اصلا در رسانه‌ها دیده نمی‌شود. بدانید هر موضوع کاذبی که مطرح می‌شود، برای ایناستکه یک موضوع اصلی پوشانده شود.

جلیلی اضافه کرد: در مناطق زلزله‌زده قرار بودهاستظرف مدت کوتاهی ۸۰۰۰ کانکس نصب شود اما در فرصت کوتاه‌تری سپاه پاسداران این کار را انجام می‌دهد ولی چنین موفقیتی در رسانه‌ها ضریب پیدا نمی‌کند در حالی که خود آنها می‌گویند در یکی از ایالت‌های آمریکا بعد از گذشت سه ماه از طوفان، وضع به حال عادی حتی در ضرورت‌های اولیه بر نمی‌گردد.

به اعتقاد وی، اگر ضعفی وجود دارد، باید آن ضعف به درستی در رسانه مطرح تا برطرف شود.

عضو شورای عالی امنیت ملی بیان کرد: اگر یک اختلافی بین شیعه و سنی در یک جا باشد، سریع بزرگ می‌کنند اما در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه وقتی شیعه، سنی، کرد، فارس و… همه در کنار هم با صبوری کمک می‌کنند، در رسانه‌ها منعکس نمی‌شود. بنده وقتی به یک روستای زلزله‌زده رفتم دیدم یک طلبه سید از اسلامشهر تهران از سه ماه قبل به کرمانشاه آمده و به اهالی روستایی که همگی از اهل سنت هستند خدمت می کند. این زیبایی کمی است؟

جلیلی با اشاره به هیات‌های مذهبی کرمانشاه و خدمت‌رسانی آنها به مردم زلزله‌زده اهل سنت در این استان بیان کرد: این زیبایی‌ها کماستکه هیات‌های مذهبی شیعه برای کمک به برادران و خواهران اهل سنت بسیج می‌شوند؟ چرا اینها نباید دیده شود؟ چرا اینها نباید ضریب پیدا کنند؟ آن هم در محیطی که دشمن تمام تلاش را برای اختلاف افکنی انجام می‌دهد.

به باور وی، اینهاست که اهمیت رسانه را نشان می‌دهد. البته ممکناستابزار رسانه در هر دوره‌ای فرق کند، یک روز شعر باشد، همانطور که فردوسی با هنرمندی این رسانه را به بهترین شکل به کار گرفت و یک وقت هم رسانه در قالب فناوری‌های جدید ارتباطی باشد اما مهم ایناستکه از اینها چگونه استفاده می‌کنیم؟ به آنها چه جهتی می‌دهیم؟ و چه ضریبی به موضوعات واقعی می‌دهیم؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان بیان کرد: توجه به این جنبه‌هااستکه یک رسانه انقلابی، شجاع، فهیم و بصیر می‌سازد. رسانه‌ای که می‌داند باید به چه چیزی توجه کند و به چیزی ضریب بدهد.

برچسب‌ها

محبوب کن - فیس نما

ارسال نظر



محل تبلیغات

تبلیغات ایهنا تبلیغات ایهنا

طراحی و اجرا مهدی نوروزی -کلیه حقوق تعلق دارد به پایگاه خبری سینمایی ایهنا

اخبار سینمای ایران اخبار سینمای ایران اخبار سینمای ایران اخبار سینمای ایران اخبار سینمای ایران
اخبار سینمای ایران اخبار سینمای ایران اخبار سینمای ایران اخبار سینمای ایران اخبار سینمای ایران logo-samandehi