متن خبر

فولکس واگن چه بلایی سر حیوانات آورد؟

فولکس واگن چه بلایی سر حیوانات آورد؟

اخبار سینمای ایران     فولکس واگن چه بلایی سر حیوانات آورد؟
شناسهٔ خبر: 72773 -




سینماپرس-اخبار سینمای ایران-

پایگاه خبری ایهنا به نقل از انتخاب منتشر کرد :

دیپلماسی ایرانی: ملبورن – ماه گذشته نیویورک تایمز گزارش داد محققان از میمون ها برای آزمایش تاثیر گازهای اگزوز خودرو فولکس واگن استفاده کرده اند. محققان زیر نظر “گروه تحقیق سلامت و محیط زیست اروپا در بخش حمل و نقل” کار می کردند که توسط سه کمپانی معظم تولید خودرو آلمان تامین مالی می شود: فولکس واگن، بی ام دابیلو و دایملر.

واکنش به این افشاگری، اکراه مطلق از سوی افکار عمومی، دولت آلمان و خود فولکس واگن – در استفاده از میمون ها بود. چرا؟ پاسخ شدید به این موضوع حکایت از تغییر تکونتیک در گرایش های اخلاقی به سمت حیوانات دارد؟ برای پاسخ به این سوال می بایست برخی از جزئیات پیرامون آزمایش ها و واکنش به آنها را بررسی کنیم.

این آزمایش در آلبوکرک در نیومزیکو انجام شده و طی آن ده میمون در محفظه ای کوچک از هوا قرار داده شده اند که در طی یک دوره چهار ساعته به داخل این دود اگزوز وارد شده است. بعد از آن، لوله ای وارد گلوی میمون ها شدهاستتا از ریه های آنها نمونه برداری شود.

پر واضحاستکه این آزمایش ها به غایت برای میمون ها ناراحت کننده بوده است. “راهنمای حمایت و استفاده از حیوانات آزمایشگاهی” ، که دستور العملی مناسب برای آنهاییاستکه در تحقیقات خود از حیوانات استفاده می کنند، و در آکادمی های ملی علمی، مهندسی و پزشکی ایالات متحده منتشر می شود و اینک در چاپ هشتم قرار دارد تاکید دارد: “مانند تمام حیوانات اجتماعی، پستانداران غیر انسان می بایست در مکان عادی سکنی داشته باشند.” این میمون ها در اتاقک های انفرادی اسکان داده و وادار شده بودند هوای آلوده استنشاق کنند، از جمله دود اگزوز یک کامیون فرسوده فورد، که مقرر بود مقایسه با اگزوز فیلتر دار فولکس واگن را مبرهن کند. ویدئویی از این آزمایش که در مستند “میمون کثیف” متعلق به نت فلیکس منتشر شدهاستیک میمون را در وضعیت وحشت و اضطراب نشان می دهد که در تلاش مستاصل برای گریز پنجه به پنجره اتاقک می کشد.

آنچه اوضاع را بدتر می کند ایناستکه اینک می دانیم تنها نتایجی که از این آزمایش ها می شد به دست آورد چیزی جز گمراهی نبوده است. جیک مک دونالد، دانشمندی که بر این آزمایش نظارت داشته، اطلاع نداشته فولکس واگنی که برای تولید دود از آن استفاده شده مجهز به به نرم افزاری بوده که تحت شرایط آزمایشگاهی، خروجی اگزوز را کاهش می داده، و از این رو قادر به جمع آوری اطلاعات قابل اتکا در خصوص میزان خروجی اگزوز در شرایط رانندگی عادی نبوده است. جای تعجب ندارد که مک دونالد به نیویورک تایمز بیان کرده است: “احساس می کنم یک احمق هستم.”

واکنش به اخبار در خصوص این آزمایش فی الفور بود. دو روز پس از اینکه گزارش نیویورک تایمز توجه بسیار به خود جلب کرد، گروه فولکس واگن در توئیتی نوشت: “( این کمپانی) کاملا راه خود را از ظلم به حیوانات جدا می داند. آزمایش روی حیوانات بر خلاف استاندارهای اخلاقی ما است.”

در طی دو روز پس از آن انتقادها به کمپین بدل شد. در جلسه ای در بروکسل، ماتیوس مولر، مدیرعامل گروه فولکس واگن، به این آزمایش ها اشاره کرد و بیان کرد شیوه های “گروه تحقیق اروپا” کاملا اشتباه بوده است. او بیان کرد: “چیزهاییاستکه اصلا نباید انجام دهید.” توماس اشتیگ، لابی گر ارشد فولکس واگن به یک روزنامه آلمانی بیان کرد: “ما می خواهیم به طور مطلق از آزمایش روی حیوانات جلوگیری کنیم تا در آینده دیگر چنین چیزی رخ ندهد.” این اظهارات البته به خود اشتگ کمکی نکرد، چرا که فورا از سمت خود معلق شد.

دیگر تامین کنندگان مالی گروه تحقیق اروچا نیز به سرعت راه خود را از این آزمایش جدا کردند. دیلمار بیان کرد که از چنین آزمایشی دچار “وحشت” شدهاستو درباره آن تحقیق خواهد کرد. بی ام دابلیو نیز اعلام کرد در این آزمایش مشارکت نداشته است. نمایندگان جنرال موتورز، فورد و فیات کرایسلر بیان کردند آنها تاثیر اگزور را بر روی انسان یا حیوانات آزمایش نمی کنند.

پاسخ افکار عمومی به آزمایش ها به درجه ای رسید که حتی دولت آلمان نیز نتوانست آن را نادیده بگیرد. اسفت شیبرت، سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بیان کرد: “انزجاری که مردم آن را احساس می کنند تماما قابل درک است.” و اینکه آزمایش روی میمون ها “به لحاظ اخلاقی به هیچ شیوه قابل توجیه نیست.”

من ۴۵ سالاستعلیه شیوه ای که با حیوان ها رفتار می کنیم مشاجره می کنم و تا امروز هرگز چنین اکراه مطلقی در خصوص آزمایش روی حیوانات از جانب مدیران ارشد کمپانی ها و سخنگویان دولت که امروز در آلمان شاهد آن هستیم را ندیده بودم. اگر واکنش ها برای محکوم کردن فولکس واگن به تلاش این کمپانی برای گمراه کردن افکار عمومی از طریق ماشین دستکاری شده محدود می ماند، من شبیان کرد زده نمی شدم. اما تلاش فولکس واگن برای استفاده از “دستگاه های شکست” در خودروهای خود برای تقلب در آزمایش های اگزوز از سال ۲۰۱۵ افشا شده است. مساله آزار و اذیت میمون ها به عنوان پیشبرنده محکومیت ها و همچنین اراده کممپانی ها برای جدا کردن راه خود از این دست آزمایش ها است.

آنچه به تدریج در طی چندین دهه تغییر کرده دلواپسی انسان ها برای حیوانات است. نتایج نظرسنجی گالوپ در سال ۲۰۱۵ نشان داد که تقریبا یک سوم آمریکایی ها با این گزاره که می بایست به حیوانات حقوق مشابه انسان داده شود موافق بودند، و حال آنکه باقی رای دهندگان (۶۲ درصد) موافق بودند که حیوانات می بایست مورد محافظت قرار گیرند. در آلمان ۸۹ درصد افرادی که در نظر سنجی شرکت کرده بودند با آزمایش هایی بر روی حیوانات که منجر به رنج و درد می شود مخالف بودند. در سایر کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، ایتالیا و بریتانیا این آمار بالای ۸ درصد بود.

اگر آنچنان که سخنگوی مرکل بیان کردهاستاستفاده از میمون ها برای آزمایش امنیت دودهای ناشی از موتور های دیزلی به هیچ طریقی قابل توجیه نیست، پس می توانیم امیدوار باشیم که پایان آزمایش هایی دردناک روی حیوانات چندان دور نیست.

منبع : پراجکت سیندیکت

برچسب‌ها

محبوب کن - فیس نما

ارسال نظر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

محل تبلیغات

تبلیغات ایهنا تبلیغات ایهنا

طراحی و اجرا مهدی نوروزی -کلیه حقوق تعلق دارد به پایگاه خبری سینمایی ایهنا

اخبار سینمای ایران اخبار سینمای ایران اخبار سینمای ایران اخبار سینمای ایران اخبار سینمای ایران
اخبار سینمای ایران اخبار سینمای ایران اخبار سینمای ایران اخبار سینمای ایران اخبار سینمای ایران logo-samandehi