متن خبر

نظرات موافق و مخالف پخش فوتبال در سینما

نظرات موافق و مخالف پخش فوتبال در سینما

اخبار سینمای ایران     نظرات موافق و مخالف پخش فوتبال در سینما
شناسهٔ خبر: 89133 -




سینماپرس-اخبار سینمای ایران-

به گزارش سینماپرس، در پی مصوبه‌ی اخیر شورای صنفی نمایش مبنی بر اینکه مسابقات جام جهانی فوتبال در سینماها اجازه پخش داشته باشند، تعدادی از پخش‌کنندگان و سینماداران این روند را ارزیابی کردند.

راهی برای آشتی دادن مردم برای سینما


همایون امکانیان پخش‌کننده فیلم‌های سینمایی درباره ارزیابی‌اش از طرح پخش بازی‌های جام جهانی در سینماها بیان کرد: بازی‌های جام جهانی اگر جذاب‌تر از فیلم‌های سینمایی نباشد کمتر از آن هم نیست و همیشه مخاطبان زیادی را به خود جلب می‌کند، اما اینکه این طرح چقدر می‌تواند بر روی جذاب مخاطب در سینماها تاثیر داشته باشد به پایگاه خبری ایهنا نیاز دارد.


او ادامه داد: به تعبیری می‌توان بیان کرد که این طرح می‌تواند باعث رونق سینماها شود، زیرا چند وقت اخیر با توجه به مسائل سیاسی، ارز و همچنین رسیدن ماه مبارک رمضان افت چشمگیری در فروش فیلم‌های سینمایی داشته‌ایم. این اتفاق تا جایی پیش رفتهاستکه فروش برخی سینماها و حتی پردیس‌های سینمایی نصف و یا کمتر از آن شدهاستو این موضوع به جذابیت فیلم‌ها ربطی نداشتهاستبلکه تحت تأثیر اتفاقات بیرونی بوده است.


این پخش کننده با بیان اینکه “اکنون همه سعی می‌کنند راهی را انتخاب کنند که تماشاچی را با سینما آشتی دهند” اظهار کرد: با اینکه این طرح پیش از این به این گستردگی تجربه نشدهاستو نمی‌دانیم عواقب آن چه خواهد بود، اما اکنون همه به دنبال این هستند که رونق را به سالن‌های سینما برگردانند. نکته دیگری که وجود دارد ایناستکه نمایش بازی‌ها در جایی مثل سینما امکانی را بوجود می‌آورد که خانواده‌ها بتوانند در کنار هم بازی را ببینند و این کمکیاستبه محدودیت‌های اجتماعی که در جامعه وجود دارد.


وی بیان کرد: بعدازظهرها که پایگاه خبری ایهنا مهمی برای اکران فیلم‌ها در سینماها است، اگر بازی در این ساعات برگزار شود طبیعیاستکه بر روی فروش فیلم‌ها تأثیرگذار خواهد بود. با این حال ما در شرایطی هستیم که نمی‌توانیم سالن‌های نمایش را از مخاطبان پُر کنیم بنابراین اگر مدیریت و برنامه‌ریزی درستی صورت بگیرد و بشود از ظرفیتی که جام جهانی اشغال کردهاستبرای رونق سینماها کمک بگیریم اتفاق مهمی رخ داده است.


امکانیان در پایان بیان کرد: اگر این طرح در پایگاه خبری ایهنای اجرا می‌شد که مانند ایام نوروز تمامی سالن‌های نمایش با ظرفیت کامل فیلم‌هایشان را پخش می‌کردند، جای بحث داشت، زیرا به فروش فیلم‌ها لطمه وارد می‌شد، اما اکنون که در شرایطی هستیم که سینما مخاطب کمی دارد بنابر این اجرای این طرح می‌تواند مفید باشد و حتی صاحبان فیلم هم می‌توانند نسبت به این اتفاق خوشحال باشند، زیرا شرایطیاستکه امکان تبلیغات برای فیلم‌هایشان نیز بوجود می‌آید.


آسیب به اموال سینما


علی هیربد مدیر سینما «فرهنگ» در ارزیابی پخش بازی‌های جام جهانی در سینماها معتقد است: پخش بازی‌های جام جهانی در سینما می‌تواند جنبه منفی برای خود سینما داشته باشد، زیرا پخش بازی‌های حساسی مثل بازی‌های ایران باعث ایجاد هیجانات زیادی در تماشاچی می‌شود و گاهی این هیجانات قابل کنترل نیست و به اموال سینما صدمه وارد می‌شود.


او در ادامه اظهار کرد: به نظر من پخش بازی‌ها در سالن سینما مناسب نیست و شاید اگر نمایش این بازی‌ها در محوطه‌های باز مثل پارک‌ها و یا حتی پارکینگ سینماها صورت بگیرد، بهتر است. با این حال پخش این بازی‌ها می‌تواند درآمد بسیار مناسبی برای سینماها به دنبال داشته باشد. در دوره قبل جام‌جهانی نیز چند بازی فوتبال را در سینما «فرهنگ» پخش کردیم و یادماستکه بعد از بازی صدمه زیادی به اموال سینما خورده بود و من دائم نگران بودم که به پرده نمایش نیز صدمه وارد شود.


هیربد در صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که مردم پیگیر پخش بازی‌ها در سالن سینماها هستند و حتی چند روز پیش یکی از مخاطبان سینما «فرهنگ» از من درباره‌ی این رویداد پرسش و جو کرد. با این حال نمایش هر چیزی جایگاه خود را دارد و شاید بد نباشد که جای مشخصی برای نمایش بازی‌های پرمخاطب و فوتبالی اختصاص پیدا کند.


اختصاص مبلغی برای تهیه‌کننده از پخش بازی در سینما


رضا سعیدی‌پور مدیر پردیس سینمایی «آزادی» با اشاره به اینکه ” با شروع جام جهانی تمام توجهات به سمت فوتبال خواهد رفت” بیان کرد: فوتبال می‌تواند وسیله‌ای برای آشتی مردم با سینماها باشد، بنابراین اگر مخاطبان به جای آنکه پای تلویزیون بنشینند و فوتبال ببینند به سینماها بیایند رونقی در سینماها هم ایجاد خواهد شد و به این ترتیب فیلم‌ها نیز معرفی می‌شوند.


وی با بیان اینکه “در پایگاه خبری ایهنا پخش بازی‌ها مردم در خانه‌هایشان در حال تماشای فوتبال هستند نه در سینما”، اظهار کرد: پخش فیلم در سینماها فرصتیاستکه می‌تواند مخاطب را به این محیط بکشاند و با تبلیغاتی که انجام می‌دهد او را به تماشای فیلم‌های دیگری نیز بنشاند. ولی همین تماشاچی اگر در خانه، بازی‌ها را ببیند قطعا بعد از آن برای دیدن فیلم به سینما نخواهد آمد.


سعیدی‌پور در پایان بیان کرد: ما بحث‌مان معرفی سینما به مردماستو چهار سال پیش هم که این طرح را به صورت محدودی تجربه کردیم استقبال خوبی از آن شد. فقط یک بحث تهیه‌کننده می‌ماند که می‌توان با او هم صحبت کرد و از درآمد پخش فوتبال در سینما به صاحب آن فیلم نیز اختصاص داد.


تصویت این طرح گامی رو به جلو است


علی سرتیپی سینمادار و پخش‌کننده فیلم‌های سینمایی درباره تصویب این طرح در شورای صنفی نمایش توضیح داد: این اتفاقیاستکه هم می‌تواند جنبه مثبت داشته باشد و هم جنبه منفی. اگر در سالن‌های محدود و سانس‌های خاصی نمایش بازی‌ها صورت بگیرد می‌تواند مردم را از خانه‌هایشان خارج کند و فضای پرهیجان فوتبال را به سینماها هم بیاورد. ولی اگر این طرح به به درستی اجرا نشود و تمام سالن‌های نمایش فیلم را به خود اختصاص دهد ممکناستکه در ابتدا به نفع سینماها شود، اما در نهایت فیلم‌ها ضرر خواهند کرد.


او ادامه داد: بنابراین صورت گرفتن چنین اتفاقی باید محدود، با برنامه‌ریزی و حساب شده باشد که حتی بشود به نوعی با حضور مردم در سینماها از برگزای چنین رویدادی برای فروش بهتر فیلم‌ها و همچنین رونق سینما بهره‌مند شد.


سرتیپی در پایان بیان کرد: این طرح به صورت خیلی محدودی در دوره‌های گذشته اجرا شد و، چون شورای صنفی موافق چنین کاری نبودند اجازه آن به صورت گسترده وجود نداشت و این اتفاق که امسال رخ دادهاستمی‌تواند گامی رو به جلو باشد و اگر بشود راجع به درآمد آن نیز تدبیر درستی داشت که به فروش فیلم‌ها لطمه‌ای وارد نشود می‌توان همه چیز مثبت باشد.


دغدغه‌ی کمبود سالن و سینما


حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده و پخش‌کننده هم بیان کرد: به نظر می‌رسد اکنون تمام کسانی که فیلم روی پرده دارند از محدودیت سانس و سالن سینمایی گله دارند، حالا می‌خواهد فیلم پرفروش باشد یا حتی متوسط. با این اوصاف قراراستتعدادی از سالن‌ها و سانس‌ها هم به پخش بازی‌ها اختصاص پیدا کند، با این حال اگر به درستی برنامه ریزی شود شاید بتواند باعث رونق سینماها شود.


وی اضافه کرد: اجرای این طرح مثل «طرح افطار تا سحر» یا حتی بلیت‌های نیم‌بها در ایام ماه رمضاناستکه تا پایگاه خبری ایهنای که برای آن تبلیغات به درستی انجام نشود به نتیجه نخواهد رسید و راه به جایی نخواهد برد. این طرح ممکناستبه فیلم‌هایی که سالن‌های کمتری برای نمایش دارند هم لطمه وارد کند. در نهایت سینما باید اینقدر خود به خود جذابیت داشته باشد که خود سینمادار برای بالا بردن میزان استقبال و تماشاچی به سراغ راهایی مانند اجرای تئاتر، اکران‌های مردمی و یا حتی چنین طرح‌هایی نرود.


استادیوم را هم به پخش فیلم اختصاص بدهند.


اما تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «چهارراه استانبول» ضمن مخالفت با پخش مسابقات جام‌جهانی فوتبال در سینماها، بیان کرد: اگر قراراستاین اتفاق بیفتد، پس به ما هم اجازه دهند در استادیوم آزادی فیلم نمایش دهیم.


مصطفی کیایی که مدتی قبل هم بابت وضعیت اکران فیلم خود اعتراض داشت، در پاسخ به اینکه آیا با توجه به نظر شورای صنفی نمایش مبنی بر اینکه برای پخش مسابقات فوتبال در سینماها باید رضایت صاحبان فیلم‌ها نیز گرفته شود، با چنین جریانی موافقت می‌کند؟ بیان کرد: من اصلا با این موضوع موافق نیستم و به نظرم کار درستی هم نیست، چون فوتبال و سینما هر کدام جای خود را دارند و قرار نیست در سالن سینما فوتبال پخش شود که اگر این طور باشد استادیوم آزادی را هم به ما بدهند تا در آن فیلم اکران کنیم.


او درباره وضعیت اکران فیلم خود هم بیان کرد: هنوز تعداد سالن‌ها و سانس‌های فیلم «چهارراه استانبول» به طرز عجیبی کماستو نمی‌دانم برای این فیلم با حدود ۴۷ سالن در مقابل بیش از ۱۷۰ سالن فیلم‌های دیگر باید چه کرد!


وی درباره اینکه بخشی از پایگاه خبری ایهنا اکران فیلم‌اش با ماه رمضان و نیز مسابقات جام جهانی همراه خواهد بود و ۱۰ هفته نمایش فیلم‌های اکران اول نوروز هم هنوز به پایان نرسیده است، ادامه داد: واقعا برای فیلم‌های اکران دوم نوروز باید فکری اساسی کرد، چون به نظرم اتفاق بدی رخ داد و همه فیلم‌ها در هم گره خورده‌اند و فیلم‌های گروه اول هم حاضر نیستند سالن‌ها را ترک کنند، هرچند ما به هر شکلی باشد سینماهای تهران را سروسامان می‌دهیم، اما اتفاق بدتر در شهرستان‌ها رخ می‌دهد چرا که اکران در آنجا به شوخی تبدیل شده است.


کیایی بیان کرد: در استان بزرگی مثل فارس فیلم «چهارراه استانبول» فقط پنج سانس و در اصفهان فقط شش سانس نمایش دارد و در بقیه سالن‌ها و سانس‌ها هم فیلم‌های اکران اول نوروز نمایش داده می‌شوند. پیگیری‌هایی هم که در کمیته تخلفات شورای صنفی نمایش انجام دادیم چندان به نتیجه نرسید، چون شهرستان‌ها از شورای صنفی نمایش تبعیت نمی‌کنند و بیشتر سالن‌های شهرستان‌ها در اختیار حوزه هنریاستو امیدواریم لااقل آن‌ها به وضعیت اکران این فیلم‌ها کمکی کنند.




*ایسنا

برچسب‌ها

محبوب کن - فیس نما

ارسال نظر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

محل تبلیغات

تبلیغات ایهنا تبلیغات ایهنا

طراحی و اجرا مهدی نوروزی -کلیه حقوق تعلق دارد به پایگاه خبری سینمایی ایهنا

اخبار سینمای ایران اخبار سینمای ایران اخبار سینمای ایران اخبار سینمای ایران اخبار سینمای ایران
اخبار سینمای ایران اخبار سینمای ایران اخبار سینمای ایران اخبار سینمای ایران اخبار سینمای ایران logo-samandehi